Vakuutuskohteilla ja -tapahtumilla on aina sijainti
Paikkatieto vakuutustoiminnan ytimessä
Vakuutusalalla paikkatieto ja sen hyödyntäminen ovat liiketoiminnan ytimessä, sillä lähes kaikella ihmisten ja yritysten toiminnalla on sijaintiin liittyvä ulottuvuus. Paikkatieto auttaa vakuutusyhtiöitä hallitsemaan ja vähentämään riskejä, säästämään kustannuksissa, optimoimaan pääomien allokointia, lisäämään myyntiä ja parantamaan kannattavuutta. Paikkatiedon yhdistäminen vakuutusyhtiön liiketoiminnan ydinprosesseihin ja olemassa oleviin järjestelmiin tuo vakuutusliiketoiminnan kehittämiseen aivan uudenlaisia mahdollisuuksia ja synnyttää täysin uusia palveluja yritysten ja ihmisten tuleviin tarpeisiin.
Paikkatieto vakuutusalalla
Vakuutusyhtiön keskeisenä tehtävänä on auttaa henkilöitä ja yrityksiä suojaamaan heille tärkeitä asioita siirtämällä huolenkantoa henkilöiltä tai yrityksiltä itselleen. Vakuutusyhtiön tavoitteena on valita vakuutettavat riskit huolella ja hinnoitella valitsemansa riskit siten, että vakuutusyhtiön omat riskit ovat oikeassa suhteessa vakuutettuihin kohteisiin nähden.
Riskienhallinnan lisäksi vakuutusyhtiöt pyrkivät ehkäisemään vahinkoja sekä tarjoamaan asiakkailleen parhaan mahdollisen asiakaskokemuksen.
Yhdistävä tekijä näille kaikille on sijainti; sillä kaikki vakuutettavat kohteet sijaitsevat jossain, kaikki korvaukset liittyvät johonkin sijaintiin ja kaikki asiakkaat ovat aina jossakin.
Täsmätietoa vakuutustoiminnan tueksi
Paikkatiedon avulla vakuutusyhtiö voi visualisoida ja nähdä liiketoiminnan keskeisiä lukuja kartalla. Analysoimalla liiketoiminnalle keskeisiä syy-seuraus-suhteita, yhtiö pystyy tekemään entistä tehokkaammin tarkempia ennusteita ja arvioita tulevasta.
Tämä tarjoaa merkittävää hyötyä esimerkiksi riskienhallinnalle, kun aktuaarit pystyvät huomioimaan analyyseissään kohteiden väliset maantieteelliset suhteet. Näin esimerkiksi riskikeskittymien laskenta ei perustu pelkästään postinumero-tai kuntarajoihin, vaan kohteiden todellisiin sijainteihin.
Underwriterit voivat hyödyntää tätä tietoa myöntäessään vakuutuksia; underwriter pystyy valitsemaan oikeat riskit ja hinnoittelemaan ne oikein, kun hän näkee samalla kartalla aiemmin vakuutetut riskit sekä mahdolliset uudet riskit.
Sijaintianalytiikka paljastaa riskit
Paikkatieto mahdollistaa tarkat alueelliset riskianalyysit sekä erilaisten vaihtoehtoisten skenaarioiden mallintamisen, joiden avulla on helpompi varautua mahdollisesti toteutuviin uhkiin ja ennakoida niistä aiheutuvia kustannuksia. Tämä auttaa parantamaan ennustetarkkuutta ja vähentämään liiketoimintariskiä.
Edistyneen sijaintiin perustuvan analytiikan avulla voidaan esimerkiksi tunnistaa vakuutettavan kohteen sijaintiin liittyvät uhkatekijät – tulvat, kemialliset aineet, rikollisuus tai maan vajoaminen – sekä arvioida riskin todennäköisyys ja vaikutukset.
Riskin todennäköisyys vaikuttaa vakuutuksen hinnoitteluun, jolloin riskiin vaikuttavien tekijöiden tarkastelu yhdessä näkymässä mahdollistaa entistä tarkemman päätöksenteon. Samalla tavoin vakuutusyhtiö pystyy seuraamaan aina ajantasaista näkymää riskikertymästä eri alueilla.
Keskustellaanko lisää?
Näytämme mielellämme, miten ratkaisumme toimii käytännössä ja kerromme, mitä se kustantaa organisaatiollesi.
Varaa tapaaminen asiantuntijamme kanssa tai kysy lisätietoja.
Kehitä uusia palveluja ja automatisoi prosesseja. Paranna kannattavuutta keskittämällä vakuutusten myyntiä vähemmän riskialttiille alueille ja hinnoittelemalla vakuutukset todellisten riskien mukaan. Havaitse petosyritykset helpommin paikkatiedon avulla.
Hallitse riskit
Tunnista sijaintiin liittyvät uhkatekijät, ennakoi niiden vaikutukset ja hallitse riskikertymää. Läpinäkyvän riskienhallinnan ansiosta asiakkaiden, omistajien, viranomaisten sekä muiden sidosryhmien luottamus yhtiötä kohtaan kasvaa.
Tehosta korvauskäsittelyä
Lyhennä vastausaikoja, tehosta henkilöresurssien käyttöä, lisää asiakastyytyväisyyttä – parannat kannattavuutta! Paikkatiedon avulla selvität nopeasti vahingon laajuuden sekä korvauksen piirissä olevat asiakkaat. Nopea reagointi on vakuutusyhtiöille selkeä kilpailuetu.
Kohdenna markkinointi ja seuraa myyntiä
Helpota potentiaalisten asiakkaiden tunnistamista ja markkinoinnin kohdentamista oikean tarjonnan kera, ja saa tietoa markkinoinnin tuloksellisuudesta. Terävöitä myynninseurantaa kohteittain ja alueellisesti paikkatiedon avulla.