Kiinteistö- ja rakennusalalla paikkatietoa voidaan luonnehtia digitalisaation kulmakiveksi. Jotta digitalisaatiota voidaan hallita, tulee tietää omien resurssien sijainti suhteessa kilpailijoihin sekä muihin kehityshankkeisiin. Listasimme 5 vinkkiä, joiden avulla hankekehittäjä on digitalisaation aallonharjalla.

1. Tiedä, missä hankkeesi sijaitsevat


Miten seuraat omaisuutesi sijaintia? Löytyvätkö kohteesi listana esimerkiksi Excelistä?

Sijaintitiedon avulla keräät hankkeet, tontit sekä muun liiketoimintakriittisen tiedon yhteen paikkaan, tarpeellisten sidosryhmien saataville. Karttapohjaisen visualisoinnin avulla hahmotat tehokkaasti omaisuutesi sijainnin ja saat reaaliaikaisen kuvan resursseistasi.

Kuvituskuva Ruoholahdesta kattojen yltä

2. Ymmärrä hanketta ympäröivä maailma, varmista paras hinta


Kuinka tunnistat potentiaaliset ostajaehdokkaat? Entä miten mallinnat alueellisen kysynnän?

Sijaintitieto tarjoaa mahdollisuuden ymmärtää, ketkä ovat kohteelle potentiaalisimmat ostajaehdokkaat, millaiset liikenneyhteydet linkittyvät kohteen sijaintiin, ja mikä on tietyn alueen hintataso.
Päätöksenteon helpottamiseksi voidaan kartalle tuoda myös tieto kilpailijoiden hankkeista ja niiden sijainti suhteessa sinun liiketoimintaasi.

Kuvituskuva Kalasataman työmaalta

3. Hahmota tulevaisuuden näkymät


Tiedätkö, miltä hankkeesi ympäristö näyttää tulevaisuudessa? Haluatko arvioida alueen mahdollisuudet?

Sijaintitiedon avulla voit nähdä tästä hetkestä tulevaisuuteen. Seuraa, miten ympäristö muuttuu tulevina vuosina: kuinka väestö kehittyy ja millaiset ovat asukasmäärät tulevaisuudessa? Entä mitkä ovat tulevat liikenteen kehityshankkeet ja miten liikennevirrat muuttuvat?

Paikkatiedon avulla eri toimijoiden tulevaisuuden hankkeet voidaan yhdistää yrityksesi omaan liiketoimintadataan.

Kuvituskuva hankekehityksen työpöydästä

4. Vertaile ja tee päätös


Mikä hankkeistasi on potentiaalisin? Mihin keskität resurssisi?

Yhdistä eri lähteistä peräisin oleva data hankekehityksen työpöydän avulla, ja luo tunnuslukuja toiminnalle. Vertaile, mitkä hankkeista ovat potentiaalisimmat ja tee päätös siitä, mihin niistä haluat keskittyä.

Kuvituskuva Senaatintorin laidalta

5. Ole digitalisaation aallonharjalla


Hallitsetko dataasi saumattomasti?

Rakentaminen liittyy vahvasti sijaintiin. Digitaalisten palvelujen rakentaminen edellyttää tietoisuutta siitä, missä asiat tapahtuvat. Digitaalisuuteen nojaavan paikkatietoalustan avulla jaat tietoja eri toimijoiden välillä ja informaatio siirtyy saumattomasti yhdeltä toimijalta toiselle.

Kuvituskuva metrotunnelista

Asiakaslähtöistä hankekehitystä ja rakentamista


Hankekehitys on yksi rakennusyrityksen liiketoiminnan keskeisistä elementeistä

Hankekehityksen tarkoitus on kehittää yrityksen asiakkaille kiinnostavia ja toimivia tiloja, sekä tunnistaa kohteiden potentiaalisimmat ostajaehdokkaat. Samalla pyritään arvioimaan ja analysoimaan kiinteistöjen sekä potentiaalisten asiakkaiden ominaisuuksia parhaan myyntihinnan varmistamiseksi. Prosessiin kuuluu oleellisesti kattavan alueellisen tulevaisuuskuvan muodostaminen, sekä kysynnän ja markkinahintojen vaihtelevuuden alueellinen mallintaminen. Asuinrakentamisen hankekehityksessä on tärkeää ymmärtää useita eri tekijöitä sekä niiden vaikutuksia toisiinsa, kuten esimerkiksi tulevat muutokset väestörakenteessa sekä palvelu- ja liikenneverkostossa, mutta erityisen tärkeää on ymmärtää, missä nämä muutokset tapahtuvat.   

Kiinnostuitko?

Haluatko kuulla lisää, miten paikkatiedon avulla voimme tukea rakennetun ympäristön suunnittelua ja rakentamista?
Jätä yhteystietosi alle, niin olemme sinuun yhteydessä!

Voit myös soittaa meille:
 Pirjo Ikonen, Account Manager
p. 040 068 6552