Asiakastyytyväisyystutkimuksen tulokset syksy 2020

Kiitos arvokkaasta palautteesta!


16. joulukuuta 2020

Toteutamme puolivuosittain asiakasrekisteristämme löytyville henkilöille asiakastyytyväisyyskyselyn, jolla keräämme palautetta onnistumisistamme ja kehityskohteistamme. Marraskuussa 2020 toteutetun asiakastyytyväisyyskyselyn mukaan olemme onnistuneet ylläpitämään hyvän asiakastyytyväisyystason. 

Tässä syksyn 2020 kyselyn tulokset tiivistettynä

Syksyn asiakastyytyväisyyskysely toteutettiin marraskuussa 2020. Vastauksia kyselyyn saimme kaikkiaan 186 kpl. Kyselyssä tiedustelimme asiakkaidemme tyytyväisyyttä muun muassa palvelumme nopeuteen, tuotteiden ja palveluiden laatuun, viestintään sekä asiantuntijoidemme osaamiseen. Näistä kategorioista saimme keskiarvoksi 3,96 (asteikolla 1–5). 

Tulosten perusteella asiakkaamme kokevat asiantuntijoidemme onnistuneen erityisen hyvin ja ArcGIS-ohjelmistot laadukkaina: 

- Asiantuntijat ovat osaavia ja ammattitaitoisia: arvosana 4,3
- Asiantuntijoiden kanssa on miellyttävä asioida: arvosana 4,3
- Tuotteet ja palvelut ovat laadukkaita: arvosana 4,1

Kysyimme myös asiakkaiden kokemuksia siitä, miten helpoksi he kokevat asioinnin Esri Finlandin kanssa. Vastauksissa oli aiempissakin kyselyissä ilmennyttä hajontaa. Edelleen yli puolet vastaajista kokee vaihtoehdon ”yhtä helppoa kuin odotin” vastaavan omaa kokemusta. Iloksemme huomasimme myös, että olemme onnistuneet kasvattamaan ”paljon helpompaa kuin odotin” vaihtoehdon valitsevien osuutta. 

Asiakastyytyväisyyskyselyssä kartoitamme myös asiakkaidemme suosittelualttiutta. Tätä kartoitamme kysymällä kuinka suurella todennäköisyydellä asteikolla 1–10 asiakas suosittelisi meitä, tuotteitamme tai palvelujamme eteenpäin (NPS eli Net Promoter Score). Arvosanan perusteella asiakkaat jaetaan kolmeen eri luokkaan. Arvosanan 9–10 antaneita kutsutaan suosittelijoiksi, 7–8 antaneita neutraaleiksi ja 0–6 antaneita arvostelijoiksi. Itse NPS-luku muodostetaan vähentämällä suosittelijoiden prosenttiosuudesta arvostelijoiden prosenttiosuus. Tässä kyselyssä saimme NPS-arvoksi 31, kun vastaava arvo oli keväällä 37 ja syksyllä 2019 / 27.  

Kyselyn avoimissa kommenteissa nousivat esille seuraavat asiat:

  • Esri Finlandin henkilöstöllä on avoin ja aktiivinen tapa viestiä sekä kehittää yhteistyötä. Heiltä saa apua, mikäli sitä tarvitsee.
  • Asiantuntijat auttavat löytämään tarpeisiin sopivat ratkaisut ja samalla välttämään turhia päällekkäisyyksiä.
  • ArcGIS-ohjelmistot kehittyvät koko ajan ja ne soveltuvat hyvin moninaisiin tarpeisiin.
  • Viestintää ja tiedotusta uusista tuotteista tai tuotteiden uusista ominaisuuksista toivottaan entistä enemmän. 

Asiakkaamme uskovat paikkatiedon hyödyntämisen laajenevan erityisesti viranomaistoiminnassa, kunnissa ja maakunnissa. Drone, tekoäly, IoT ja analytiikka nousivat myös useissa vastauksissa tuleviksi kehitysalueiksi. 

Haluamme välittää lämpimät kiitokset kaikille asiakastyytyväisyyskyselyymme vastanneille. Arvokas palautteenne ohjaa toimintamme kehittämistä edelleen. Olemme iloisia siitä positiivisesta kehityksestä, jota olemme onnistuneet tekemään. Toki tunnistamme myös kehitystarpeemme ja lupaamme tehdä parhaamme, jotta jatkossa onnistuisimme entistä paremmin. 

Arvontapalkintojen voittajat

Kyselyyn vastanneiden ja yhteystietonsa jättäneiden kesken suoritettiin arvonta, jossa palkintoina oli Philips Wake Up Light -herätysvalo. Onnettaren suosiossa oli tällä kertaa Elina Ronkanen Kymenlaakson liitosta. Onnea voittajalle!



Kuulostaako hyvältä?

Tavoitteenamme on olla asiakkaittemme ensisijainen paikkatietokumppani. Haluaisitko sinä liittyä tyytyväisten asiakkaiden joukkoon? Varaa alla olevalla lomakkeella maksuton sparraushetki asiantuntijamme kanssa, jossa selvitämme, kuinka paikkatiedon ja analytiikan avulla kehität toimintaasi. Samalla saamme molemmat käsityksen siitä, voisimmeko me kumppaninasi auttaa sinua saamaan entistä kovempia tuloksia.