ASIAKASTARINA
Lohjan Vesihuolto modernisoi it-järjestelmiään ja luottaa ArcGIS-alustan kyvykkyyksiin tiedon hallinnassa, analysoinnissa ja kenttätyön tehtävissä
Lohjan Vesihuolto on Lohjan kaupungin vesi- ja viemärilaitos, joka vastaa veden hankinnasta ja jakelusta sekä jätevesien puhdistamisesta ja poisjohtamisesta 23 työntekijän voimin. Vesi- ja viemärilaitoksen ylläpitämä verkosto sisältää vesiverkostoa noin 650 km, jätevesiverkostoa noin 390 km ja paineviemäreitä noin 254 km. Vesilaitoksella on 12 omaa vedenottamoa, joiden lisäksi kalliopohjavettä pumpataan Tytyrin kaivoksesta. Lohjan Vesihuolto kehittää toimintaansa aktiivisesti ja uudistaa sitä digitaalisia ratkaisuja ja teknologisia innovaatioita hyödyntämällä. Käyttöönottamalla Esrin ArcGIS-alustan Lohjan Vesihuolto tehostaa toimintojaan ja parantaa tiedonhallinnan kyvykkyyksiään. Tarkemmat ja ajantasaiset tiedot verkostojen kunnosta tukevat päätöksentekoa ja auttavat parantamaan palvelun laatua.
”Siirtyminen ArcGIS-alustan ja sen eri toiminallisuuksien käyttämiseen on ollut meille iso uudistus. Muutos on tuonut merkittävän helpotuksen siihen, että työssä käytettäviä tietoja ei tarvitse enää tallentaa ja kaivella eri järjestelmistä. Eri järjestelmistä saatavien tietojen yhdistäminen ja niiden tuominen kartalle on tarjonnut meille melkoisia ahaa-elämyksiä. Olemme pystyneet näkemään erilaisia asiariippuvuuksia, ja havainnoimaan esimerkiksi tukkeumia sekä muita toistuvia ongelmia aiheuttavia tekijöitä, joita ilman tietojen yhdistämistä ei olisi pystytty näkemään.”
Vesihuoltopäällikkö Janne Koivuniemi, Lohjan Vesihuolto
Haaste
Vesihuoltoinfrastruktuurin kunnossapitämiseen sekä toimintakyvyn säilyttämiseen tarvitaan luotettavaa oikea-aikaista tietoa omaisuuden kunnosta ja tilasta vuoden jokaisena päivänä.
Lohjan Vesihuollossa, kuten alan useilla toimijoilla, on ollut käytössä CAD-pohjainen ohjelmisto verkkotietojen katseluun. Tietojen muokkauksia ja päivityksiä järjestelmään ovat voineet tehdä vain sen ylläpitäjät. Lohjan Vesihuollossa muutoksia verkostokarttaan on tehty pyytämällä niitä kaupunkitekniikan suunnitteluosastolta. Vesilaitoksella monivaiheisiin toimintamalleihin, vanhoihin järjestelmäratkaisuihin ja hitaaseen tietojen hallinnointiin haluttiin muutos. Tilalle haluttiin järjestelmä, jossa tietoja pystyttäisiin itse ylläpitämään, ja joka tarjoaisi kattavan, ajantasaisen ja luotettavan näkymän vesiverkon tilaan sekä suorituskykyyn.
Heti järjestelmähankinnan suunnitteluvaiheessa Lohjan Vesihuollolla oli vahva näkemys siitä, että käytössä olevien järjestelmien määrää halutaan minimoida ja käyttöön otetaan alusta, joka on skaalautuva ja mahdollistaa laajasti vesihuollon eri käyttötapaukset, kuten monikanavaisen häiriöviestinnän.
Menestystarinan avaintiedot
Asiakas
Lohjan kaupungin vesi- ja viemärilaitos eli Lohjan Vesihuolto
Haaste
Verkko-omaisuuteen liittyvät tiedot eivät olleet Lohjan Vesihuollon ylläpidettävissä ja hyödynnettävissä ajantasaisina.
Ratkaisu
Paikkatieto-osuus: ArcGIS Online + laajennokset.
Esri Finland on toimittanut Lohjan Vesihuollolle asiantuntijapalveluita: käyttöönotto, koulutus ja konsultointi.
Hyödyt
Lohjan Vesihuollon verkkotiedot ovat eheänä ja ajantasaisina kaikkien niitä tarvitsevien työntekijöiden hyödynnettävissä. Ratkaisu sujuvoittaa työntekijöiden työtä ja varmistaa entistä paremman vesihuollon alueen asiakkaille.
Ratkaisu
Lohjan Vesihuollon verkkotietoratkaisuksi valikoitui pilvipohjainen ArcGIS Online, jonka käyttöön oikeutti Lohjan kaupungilla jo entuudestaan oleva kuntalisenssi. Valinnan puolestapuhujina nähtiin kaupungille kertyneen ArcGIS-osaamisen lisäksi myös se, että jatkossa kaupungin paikkatietoaineistoja, kuten kaavoitus- sekä maaomaisuustietoja, voitaisiin hyödyntää verkonsuunnittelussa entistä helpommin. Lohjan Vesihuollolle oli tärkeää myös saumaton tiedonkulku eri järjestelmien välillä, jolloin verkko-omaisuuden tietoja voidaan rikastaa ja näin parantaen liiketoiminnan päätöksentekoa sekä asiakaspalvelua.
Käyttöönoton ensimmäisessä vaiheessa Lohjan Vesihuollon ArcGIS-verkkotietoratkaisuun rakennettiin integraatio CGI Kolibri -asiakas- ja laskutustietojärjestelmään, ja käyttöpaikat tuotiin verkostokartalle. Yhdistämällä järjestelmät niin, että tarvittavat tiedot kulkevat niiden välillä virheettömästi ja automaattisesti, pystyttiin samassa näkymässä näkemään kaikki asiakkaat sopimustietoineen ja heillä käytössään olevien vesimittarien tiedot, kuten veden kulutukset käyttöpaikoittain.
Lohjan vesi- ja viemärilaitos tiedottaa vedenjakelun suunnitelluista katkoksista ja äkillisistä häiriötilanteista häiriökartalla ja tekstiviestipalvelun avulla. Järjestelmäuudistuksen myötä Lohjan kaupungin verkkosivuille upotettiin uusi ajantasaisesti päivittyvä häiriökartta, josta kuka tahansa voi tarkastella mahdollisiin vedenjakelun keskeytyksiin ja häiriöihin liittyviä tiedotteita käyttöpaikkakohtaisesti.
Järjestelmä uudistuksessa rakennettiin rajapinta myös Blue Idean SMS-Service viestintäsovellukseen, joka mahdollistaa sujuvan ja nopean viestinnän tekstiviestitse mahdollisissa häiriö- ja vikatilanteissa alueittain.
Verkkotietojärjestelmään on rajapintojen avulla liitetty myös muita tietojärjestelmiä ja aineistolähteitä, kuten esimerkiksi Liningin vesiverkoston valvontaohjelma LabkoWin ja pumppaamojen valvontaohjelma AquaRex.
Hyödyt
Lohjan Vesihuollon käyttöönottaman uuden järjestelmän myötä kaikki vesihuollon työntekijät käyttävät ja ylläpitävät tietoa yhteisessä keskitetyssä ArcGIS-verkkotietojärjestelmässä – myös maastossa. Kentältä ArcGIS Field Maps -mobiilisovelluksen avulla kerättävät ja tallennettavat tiedot tallentuvat reaaliaikaisesti verkkotietojärjestelmään ja ovat käyttöoikeuksittain kaikkien tietoa tarvitsevien käytettävissä. Kun esimerkiksi maastossa liikkuessa havaitaan poikkeavia asioita, kuten koliseva tai vaurioitunut kaivonkansi, voidaan huomiot lisätä kriittisyysluokittain kartalle. Järjestelmään kentältä tehtävät huomiot rikastavat verkostotietoa ja varmistavat, että yksikään rutiinitehtävä tai tarkastus ei jää hoitamatta sen takia, että tietoa havainnosta ei ole tallennettu. Tiedon helppo löytäminen ja hyödyntäminen ovat jo järjestelmän ensimmäisten käyttöviikkojen aikana osoittautuneet onnistuneiksi keinoksi tehostaa toimintaa, sillä ne ovat vähentäneet ylläpito- ja huoltotehtävien suorittamiseen käytettävää aikaa.
ArcGIS-verkkotietoratkaisun myötä Lohjan Vesihuolto voi kerätä ja analysoida vesiverkon mittausdataa reaaliaikaisesti. Kun aiemmin taulukkomuotoon kirjatut vesijohtoverkoston vuodot ja tukokset visualisoitiin manuaalisesti DWG CAD-pohjalle, ovat ne nyt aina nähtävissä ja käytettävissä ajantasaisesti ArcGIS-alustalla. Ajantasainen näkemys vesiverkon tilasta ja suorituskyvystä mahdollistaa reaaliaikaisen vesitaselaskennan. Virtaamatietokartan tarkat ja kattavat virtaamatiedot helpottavat ja nopeuttavat vuotojen etsintää. Vuotoaluekartta voidaan määrittää seuraamalla ja analysoimalla veden tuloa, kulutusta ja menetystä. Verkkoratkaisun tiedot paljastavat tehokkaasti myös tulevat saneerauskohteet, sillä sen tiedoista pystytään näkemään alueet, joilla esiintyy vuotoja tai muita häiriöitä poikkeuksellisen usein. Entistä tehokkaampi tiedonhallinta auttaa Lohjan Vesihuoltoa myös sääntöjen ja määräysten noudattamisen varmistamisessa ja viranomaisraportoinnissa.
Monikäyttöinen ArcGIS-alusta mahdollistaa myös Lohjan Vesihuollon suunnittelemat tulevat kehitystarpeet. Tulevaisuudessa on tavoitteena, että muun muassa työnohjaus tullaan keskittämään ratkaisuun, jolloin verkostokartan häiriöistä voidaan muodostaa tehtäväketjuja ja häiriöt hoituvat entistä jouhevammin kuitatuiksi. Suunnitelmissa on myös digitalisoida vielä toistaiseksi manuaalisesti hoituvat vesimittarien vaihdot. Jatkossa ne tullaan hoitamaan ArcGIS-sovelluksia käyttäen, jolloin uusien asennettujen mittarien tiedot tallentuvat suoraan kentältä asiakastietojärjestelmään, eikä paperisia lomakkeita tai turhia välikäsiä tietojen tallentamiseen enää tarvita.
ArcGIS-kokonaisratkaisun käyttöönottaminen on edistänyt Lohjan Vesihuollon toimintaa vastuullisena toimijana. Sen avulla on pystytty tehostamaan vesihuollon päivittäistä toimintaa, saavuttamaan kustannussäästöjä ja varmistamaan entistä tehokkaammin, että juomakelpoista vettä ei pääse turhaan valumaan maastoon.
Haluatko kuulla lisää?
Lähetä meille sähköpostia
Kirjoita viesti
Tavoitat meidät myös puhelimitse
Soita meille 0207 435 435