Blogikirjoitus
Tarinakartat herättävät vastuullisuusteot eloon
Käsi sydämellä – miten monta vastuullisuusviestinnän raporttia olet lukenut? Osaatko sanoa, miten moni asiakkaistasi tai yhteistyökumppaneistasi on lukenut teidän organisaation raportin? Tuskin kovin moni.
Vastuullisuuden ja kestävän kehityksen edistämisessä viestinnällä on tärkeä rooli. Avain vastuulliseen toimintaan löytyy tiedon jakamisesta, ja ylipäätään toiminnan sekä tekojen läpinäkyvyydestä. Viralliset raportit tarvitaan toki, mutta niiden avulla emme saa vastuullisten tekojen tarinaa edistettyä. Näiden paksujen raporttien oheen tarvitaan kiinnostavia ja rehellisiä tarinoita konkreettisista teoista, havainnollisia esimerkkejä ja tiheämmin tapahtuvaa tilanteen päivittämistä. Tarvitsemme personoituja tapoja kertoa tuotteiden alkuperästä, aidosta ja sinnikkäästä vastuullisuustyöstä.
Hyvin suunnitellun ja toteutetun vastuullisuusviestinnän avulla pystymme paitsi vahvistamaan yrityksen brändiä ja imagoa, mutta myös perustelemaan hintaa, kehittämään kilpailukykyä sekä lisäämään vuorovaikutusta sidosryhmien kanssa.
Tarinallista vastuulliset teot
Esri Story Maps on helppokäyttöinen sovellus, jonka avulla voidaan viestiä jostakin paikasta, tapahtumasta, ongelmasta tai trendistä maantieteellisessä yhteydessä. Tarinakartan keskeisenä etuna on yksinkertainen ja intuitiivinen käyttöliittymä. Organisaation vastuullisuustavoitteiden viestiminen tarinakartan avulla ei vaadi syvällistä teknologiaosaamista, vaan niitä voivat tehdä muutkin kuin paikkatieto- tai IT-ammattilaiset.
Tarinakartat ovat tehokas tapa informoida, osallistaa ja inspiroida ihmisiä vastuullisuusaiheisiin ilmiöihin. Niissä tekstit ja karttavisualisoinnit täydentävät toisiaan tarjoten mahdollisuuden monimutkaisten ilmiöiden visualisointiin sekä ymmärtämiseen. Niiden avulla voidaan esimerkiksi esittää paikkatietoanalyysien, kuten reittioptimoinnin ja sen avulla saavutettujen päästövähennysten tulokset tai vaikkapa vertailla ajan kuluessa ympäristössä tapahtuneita muutoksia ilman, että käyttäjältä edellytetään syvällistä paikkatieto-osaamista.
Parempaa viestintää ja vuorovaikutusta
Tarinakartat tukevat viestintää kaikenlaisissa yhteyksissä riippumatta siitä, onko kyseessä organisaation päästöt ja hiilijalanjälki, toiminnan ympäristövaikutukset ja niiden seuranta tai liikennesuunnittelu ja sen tehostaminen. Niiden avulla voimme viestiä kiinnostavasti organisaation vastuullisuutta edistävistä teoista eri kohderyhmille, kuten asiakkaille, kumppaneille, medialle, järjestöille, päättäjille, kuntalaisille ja työntekijöille.
Esri Story Maps on ympäri maailmaa laajasti hyödynnetty työkalu vastuullisuusteoista viestimiseen. Esimerkiksi maailman suurimpiin kahvilaketjuihin lukeutuva Starbucks hyödyntää sijaintitietoa muun muassa toimitusketjun vastuullisuuden varmistamiseen ja viestii sidosryhmilleen kahvipavun kulkeman matkan kahviplantaasilta aina kahvikuppiin asti Story Mapsin avulla. Katso tarinakartta tästä.
Myös Itämeren merellisen ympäristön suojelukomissio Helcom viestii Story Mapsien avulla siitä, millaista tuhoa laivaliikenteen aikaansaamat öljyvahingot voisivat Itämereen ja sen lähiympäristöön aiheuttaa, ja miten mahdollisiin vahinkoihin on varauduttu. Katso tarinakartta tästä.
Tapoja ja malleja vastuullisuusviestinnän tukemiseen on monia. Story Mapsit tarjoavat siihen yhden oivan välineen. Ota yhteyttä ja herätetään teidänkin menestystarina eloon!
Suvi Valkama
Esri Finland
Myös tämä kirjoitus saattaisi kiinnostaa sinua:
Paikkatieto − Avain vastuulliseen toimintaan ja kestävään kehitykseen »