Blogikirjoitus
Paikkatieto tietojen, prosessien ja ihmisten yhdistävänä tekijänä
Liike-elämässä tapahtuu jatkuvasti muutoksia, joiden perusteella ennakoimme ja suunnittelemme tulevaisuutta. Ja koska lähestulkoon kaikki muutokset ja tapahtumat toteutuvat jossakin, ja vaikuttavat tavalla tai toisella johonkin maantieteelliseen alueeseen, niin miksipä emme tutkisi ja ennakoisi asioita sijaintitietoa hyödyntäen? Yhdistäisi liiketoiminta- ja sijaintitietoja avaten ovia täysin uudenlaisiin mahdollisuuksiin?
Sijainnin voima tiedonhallinnassa
Paikkatiedon avulla voimme analysoida mennyttä, suunnitella tulevaa ja tehdä vaikkapa päivittäistä operatiivista johtamista. Sijainnin myötä asioiden väliltä saattaa löytää yhteyksiä, jotka muuten jäisivät huomaamatta. Tietojen visualisointi kartalle yksinkertaistaa monimutkaisen datan selkeiksi kokonaisuuksiksi ja suuriakin tietomääriä voidaan esittää ymmärrettävämmin sekä sisäistää helpommin. Pystymme hahmottamaan ilmiöitä paremmin, helpottamaan johtamista ja tuomaan kokonaan uusia näkökulmia päätöksentekoon.
![](/content/distributor-sites/esri-fi/fi-fi/blogi/paikkatieto-tietojen-prosessien-ja-ihmisten-yhdistavana-tekijana/_jcr_content/par/grid_container/gc-par/columnsystem/wpar/image.img.png/1549615944067.png)
Paikkatietojärjestelmä tiedonhallinnan kivijalkana
Fiksut, kilpailuetua tuovat päätökset edellyttävät organisaation omien tietojen ja muista lähteistä kerätyn tiedon yhdistämistä järjestelmällä, joka pystyy yhdistämään tiedot ja nostamaan niistä oleellisimman tiedon esille. Saamaan näkyviin asioita ja ilmiöitä, joita ilman tiedon yhdistelyä ei pystyttäisi näkemään.
Paikkatietojärjestelmä eli GIS (Geographic Information System) on tietojärjestelmä, joka on luotu paikkatiedon hallintaa varten. Esrin paikkatietoalusta ArcGISin avulla ihmiset, prosessit, asiat sekä niihin liittyvä tieto toimivat yhdessä. Sen avulla tarpeellinen tieto on saatavilla helppokäyttöisesti, kustannustehokkaasti, laadukkaasti ja oikein hyödyntäjälleen kohdistettuna. Tieto liikkuu organisaation työntekijöiden, asiakkaiden ja eri sidosryhmien välillä sujuvasti. Se antaa organisaation jokaiselle jäsenelle mahdollisuuden löytää, käyttää, luoda ja jakaa paikkatietoa sekä karttoja millä tahansa laitteella, missä tahansa ja milloin tahansa. Paikkatietoalustan kyky yhdistellä, analysoida ja jakaa eri lähteistä tulevia tietoja luo pohjan kokonaiskuvan hahmottamiselle. Nämä yhdistettynä monipuoliseen visualisointiin auttavat hahmottamaan kokonaiskuvan ja tekemään tietoon pohjautuvia päätöksiä.
Paikkatiedon hyödyt liiketoiminnalle
Tehokkaampaa toimintaa
Paikkatieto on keskeisessä roolissa huolto- ja ylläpitosyklien optimoinnissa, sekä päivittäisessä liikkuvan työvoiman ohjaamisessa. Esimerkiksi optimaalisin jakelureitti löytyy, kun huomioidaan reittiä suunniteltaessa myös teiden ominaisuudet ja mahdollisten liikenneruuhkien esiintymiset. Sovellukset tuovat siis säästöjä paitsi kustannuksiin (esim. polttoaine), mutta myös työaikaan. Lisäksi asiakaspalvelun laatu paranee paremmin luotujen aikataulujen seurauksena. Hyvä yksinkertainen esimerkki tästä on, miten vikailmoituksen pohjalta järjestelmä pystyy laskemaan lähimmän vapaan huoltomiehen sijainnin perusteella ja lähettää työmääräyksen hänelle.
![](/content/distributor-sites/esri-fi/fi-fi/blogi/paikkatieto-tietojen-prosessien-ja-ihmisten-yhdistavana-tekijana/_jcr_content/par/grid_container/gc-par/columnsystem/wpar/image_409766467.img.png/1549623670000.png)
Päätöksenteon parantuminen
Sijaintiin ja sijoittumiseen liittyvissä päätöksissä paikkatieto on aina läsnä. Esimerkiksi kunta pystyy kohdistamaan palveluinvestoinnit sijaintiin perustuvien asuntokauppojen perusteella. Muita hyviä esimerkkejä ovat erilaiset kiinteistöjen omistamiseen, vuokraamiseen ja kehittämiseen liittyvät päätökset, markkinoinnin kohdistaminen, logistiikan suunnittelu, metsän hoito, luonnonvarojen etsimiseen ja käyttöön liittyvät toimet ja erityisenä esimerkkinä toimivampien kaupunkien ja yhteiskuntien suunnittelu ja luominen.
![](/content/distributor-sites/esri-fi/fi-fi/blogi/paikkatieto-tietojen-prosessien-ja-ihmisten-yhdistavana-tekijana/_jcr_content/par/grid_container/gc-par/columnsystem/wpar/image_450195950.img.jpg/1549621250243.jpg)
Kommunikaation helpottaminen
Paikkatiedon pohjalta luodut digitaaliset helposti käytettävät kartat ovat mainio työkalu viestinnässä. Kartat ovat kaikille yhteinen kieli, joiden avulla on mahdollista kommunikoida asioita tiimien, yksiköiden, organisaatioiden ja kansalaisten välillä. Tieto on kartalla visuaalista ja helppokäyttöistä. Lisäksi digitaaliset kartat toimivat yhteisinä työpöytinä, joille voidaan esimerkiksi kerätä hankkeen aikana eri osapuolien näkemyksiä näppärästi verkon yli.
![](/content/distributor-sites/esri-fi/fi-fi/blogi/paikkatieto-tietojen-prosessien-ja-ihmisten-yhdistavana-tekijana/_jcr_content/par/grid_container/gc-par/columnsystem/wpar/image_384417574.img.jpg/1549622636126.jpg)
Parempi tiedonhallinta
Monien organisaatioiden päätehtävä on säilyttää ja ylläpitää tietyn aiheen virallisia tietoja ja niiden perusteella tuotettua tilannekuvaa sekä tarjota tätä eteenpäin yhteiskunnan käyttöön. Suurin osa virallisesta yhteiskunnan hallussa olevasta tiedosta on paikkatietoa, jolloin paikkatietojärjestelmä on luonnollinen tapa hallita sitä. Esimerkkeinä tällaisista tiedoista ovat esimerkiksi kiinteistötieto, metsävaratieto, liikenteeseen liittyvät tiedot kuten väylätieto sekä ympäristöön liittyvät tiedot tulvista, valuma-alueista, lajeista jne. Myös maaperään ja geologiaan liittyvä tieto on paikkatietoa.
![](/content/distributor-sites/esri-fi/fi-fi/blogi/paikkatieto-tietojen-prosessien-ja-ihmisten-yhdistavana-tekijana/_jcr_content/par/grid_container/gc-par/columnsystem/wpar/image_2075020845.img.jpg/1549619928966.jpg)
Autamme mielellämme tunnistamaan paikkatiedon tarjoamia hyötyjä. Ota yhteyttä ja katsotaan yhdessä, miten paikkatiedon ja analytiikan avulla voitte kehittää toimintaanne.
Tanja Sundström
Content Specialist
Esri Finland