Blogikirjoitus
Paikkatieto kertoo kysynnän pulssin
Koronapandemia on muuttanut maailmaa nopeasti ja perusteellisesti – ja muutos tulee jatkumaan vielä tulevina kuukausina ja vuosina. Kansakuntien akuuttina haasteena on ratkaista lääketieteellinen kriisi ja sen vaikutukset talouteen, mutta pikkuhiljaa myös yritysten on alettava suuntaamaan katseet kohti tulevaisuutta. Koska pandemia on muuttanut kuluttajien ostokäyttämistä, on vähittäiskaupan etsittävä uudenlaisia ratkaisuja palvellakseen näitä muuttuneita tarpeita.
Covid-19-pandemian jälkeiseen uuteen normaaliin on yritettävä valmistautua parhaalla mahdollisella tavalla. Vähittäiskaupan osalta tämä tarkoittaa sitä, että mm. kysyntää on pystyttävä ennustamaan mahdollisimman tarkasti. Kysynnän ennustamisprosessiin liittyy useita osatekijöitä, mikä tekee ennustamisesta vaikeaa ja monimutkaista. Oikein tehdyillä ennusteilla voidaan kuitenkin saavuttaa merkittäviä kustannussäästöjä ja parantaa kilpailukykyä sekä asiakastyytyväisyyttä. Ennusteiden avulla voidaan myös vähentää varastokustannuksia ja tehostaa logistiikkaa.
Kasvua asiakasdatalla ja paikkatiedolla
Koska ennusteita laadittaessa katsotaan yleensä peruutuspeiliin ja tarkastellaan yrityksen myyntihistoriaa, on koronakriisin vuoksi tarkkojen ennusteiden tekeminen entistä haasteellisempaa. Loppuvuoden ennusteiden tekeminen olisi helpompaa, jos alkuvuoden kysyntä olisi ollut tasaista.
Käyttämällä paikkatietoa ja tekoälyä hyödyntävää analytiikkaa voimme unohtaa hihan ravistelut ja tehdä tietoon pohjautuvia ennusteita. Voimme mm. nähdä kartalla, missä on potentiaalisimmat sijainnit kivijalkaliikkeille ja miten olemassa olevat toimipisteet ovat menestyneet, missä ovat verkkosovelluksien kautta ostavat asiakkaat ja mitä he ostavat sekä millaisia muutoksia ostokäyttäytymisessä on tapahtunut. Näiden avulla pystymme tunnistamaan paremmin kysynnän muutokset ja ennakoimaan asiakkaiden tulevat tarpeet.
Useimmiten yrityksen asiakkaista keräämä data sisältää jo jonkin paikkatiedollisesti yksilöivän arvon, mikä antaa meille loistavan mahdollisuuden yhdistellä kolmansista lähteistä peräisin olevia tietoja: rikastaa ja törmäyttää dataa synnyttäen uusia oivalluksia ja syvällisempää asiakasymmärrystä. Paikkatietoalustan tekoälyä hyödyntävän analytiikan avulla voimme muodostaa informatiivisen näkymän asiakkaisiin, minkä avulla pystymme kartoittamaan asiakaspotentiaalin tarkemmin, tunnistamaan kohdemarkkinat sekä suunnittelemaan tuote-/palveluvalikoimaa viisaammin. Paikkatiedon avulla voimme tehdä näkymättömästä näkyvää.
Miten olisi? Kokeillaanko yhdessä, miltä sinun yrityksesi ennusteet voisivat näyttää?
Tanja Sundström
Content Specialist
Esri Finland
Katso Covid-19 tilannekuva Suomesta »
Sinua saattaisi kiinnostaa myös nämä kirjoitukset:
- Anna datan ohjata oikealle polulle – kohti dataohjattua liiketoimintaa »
- Miten teillä mitataan? »
- Paikkatiedolla ja kiertotaloudella resurssitehokasta rakentamista »
- Paikkatietoteknologia tekee muutoksen näkyväksi »
- Kilpailuetua paikkatiedosta – muuta sijaintitieto liiketoiminnalliseksi eduksi »
- Nopeaa ja läpinäkyvää tilannejohtamista »