Blogikirjoitus
Miten saavutettavuus on huomioitu Esrin ArcGIS-ratkaisuissa?
Olemme saaneet Esri Finlandin tekniseen tukeen ja asiakaspalveluun jonkin verran kysymyksiä Esrin ArcGIS-alustan ja sen eri tuotteiden saavutettavuudesta. Koostimme näistä Q&A-tyylisen kirjoituksen. Täydennämme vastauksia mieluusti matkan varrella, joten mikäli et löydä kysymykseesi vastausta, olethan meihin yhteydessä: info@esri.fi.
Mikä on saavutettavuusdirektiivi?
Euroopan parlamentin lokakuussa 2016 julkaiseman saavutettavuusdirektiivin tavoitteena on yhdenvertaistaa digitaalisten palveluiden käyttö niin, että kuka tahansa voi käyttää ja ymmärtää verkkosivuja ja mobiilisovelluksia sekä niiden sisältöjä. Laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta (306/2019) eli digipalvelulaki tuli Suomessa voimaan 1.4.2019. Lain yhtenä tavoitteena on tehdä saavutettavuuden huomioimisesta osa normaalia viranomaistoimintaa. Lakiin on vaikuttanut YK:n yleissopimus vammaisten henkilöiden oikeuksista, joka korostaa vammaisten ihmisten osallisuutta ja mahdollisuutta itsenäiseen asiointiin myös digitaalisessa ympäristössä.
Ketä saavutettavuusdirektiivi koskee?
Saavutettavuusdirektiivi koskee julkishallinnon, vesi- ja energiahuollon sekä liikenteen ja postin verkko- ja mobiilipalveluita. Lisäksi se koskee niitä tahoja, jotka saavat valtiolta tukea verkkopalveluihin. Mutta koska saavutettavuuskriteerien huomioiminen parantaa digitaalisten palveluiden käytettävyyttä, on niiden huomioiminen hyväksi kaikille verkossa toimiville tahoille.
Mitkä ovat digipalvelulain keskeiset vaatimukset?
Laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta sisältää kolme keskeistä vaatimusta, jotka sen piiriin kuuluvien digipalvelujen – eli verkkosivustojen ja mobiilisovellusten – tulee täyttää:
- Palvelun ja sen sisältöjen tulee täyttää saavutettavuusvaatimukset. Kyse on 49 kansainvälisen Web Content Accessibility Guidelines 2.1 -ohjeistuksen A- ja AA-tason kriteereistä.
- Palvelun ja sen sisältöjen saavutettavuus tulee arvioida ja saavutettavuuden tila sekä sen mahdolliset puutteet esitellä saavutettavuusselosteessa. Tarjolla on myös työkalu selosteen täyttämiseen.
- Palvelun tulee sisältää sähköinen palautekanava käyttäjille saavutettavuuspalautteen jättämistä varten. Palautteeseen tulee vastata 14 päivän sisällä.
Digipalvelulain tavoitteena on siis tehdä digitaalisista palveluista ja sisällöistä helppokäyttöisiä kaikille kohderyhmille heidän erityistarpeensa huomioiden. Tarkoittaen siis sitä, että esimerkiksi näkörajoitteiset käyttäjät voivat käyttää sivustoa pelkän kuulon varassa tai motorisesti rajoittuneet käyttäjät voivat käyttää sivustoa pelkällä näppäimistöllä ilman sorminäppäryyttä vaativaa kykyä.
Miten Esri suhtautuu saavutettavuuteen?
Paikkatietojärjestelmien (GIS) uranuurtaja Esri on perustettu vuonna 1969 ratkaisemaan maailman suurimpia haasteita, visiona luoda parempaa tulevaisuutta paikkatiedon avulla. Esri tukee vastuullisen toiminnan ja positiivisen muutoksen aikaansaamista ympäri maailman, ja on osoittanut tätä koko olemassaolonsa ajan merkittävillä tuotekehityspanostuksilla. Saavutettavuus koetaan Esrillä tärkeänä asiana, jonka parissa tehdään jatkuvasti kehitystyötä sekä tehtävään erikoistuneessa saavutettavuustiimissä että eri tuotteiden kehitystiimeissä.
Mihin ohjeistukseen Esri Inc. nojaa saavutettavuuden osalta?
Esri Inc. nojaa saavutettavuuden osalta WCAG-ohjeistukseen (Web Content Accessibility Guidelines) ja huomioi eri maantieteellisten alueiden omat vaatimukset. Esrin tuotteiden saavutettavuusdokumentaatio on tehty versiolle WCAG 2.0 (A & AA), kun taas Suomen digipalvelulaki nojaa WCAG 2.1-ohjeistukseen (A & AA). Versioiden 2.0 ja 2.1 eroavuuksien osalta Esri Inc. tekee jatkuvaa kehitystyötä tuotteisiin ja päivittää dokumentaatiota, jotta se vastaa mahdollisimman pian EU:n vaatimustasoa.
Ovatko kartat lähtökohtaisesti saavutettavia?
Kartat ovat tehokas ja visuaalinen tapa välittää tietoa, jonka vuoksi Esri panostaa niiden yleisen saavutettavuuden kehittämiseen jatkuvasti. Koska kartat ovat visuaalisia elementtejä, on niiden luominen täydellisesti saavutettavaksi näkörajoitteisille henkilöille erittäin haastava tehtävä. Vaikka itse kartta ei olisikaan täysin saavutettava, pyritään Esrillä tekemään karttakäyttöliittymistä mahdollisimman saavutettavia mm. navigoinnin osalta.
Mistä löydän saavutettavuusselostetta varten tietoa Esrin eri tuotteiden osien saavutettavuudesta?
Esri Inc. on julkaissut Yhdysvalloissa käytettävää Section 508-ohjeistuksen (vastaa WCAG 2.0:ta) mukaisen tuotekohtaisen dokumentaation, josta käy ilmi, miltä osin eri elementit täyttävät saavutettavuusvaatimukset. Dokumentaatiossa käytetään luokittelua täyttää saavutettavuusvaatimukset: täysin - osittain - ei täytä. Tuotekohtainen dokumentaatio löytyy täältä.
Vastaako Esri Inc.:n tuotekohtainen dokumentaatio WCAG 2.1 -vaatimustasoa?
EU-alueen WCAG 2.1 -vaatimustasosta löytyy 17 uutta kriteeriä, joita ei löydy WCAG 2.0-dokumentaatiosta. Näiden lisävaatimusten tarkoituksena on ensisijaisesti parantaa digitaalisten palvelujen saavutettavuutta näkörajoitteisille, kognitiivisesti rajoittuneille sekä oppimisvaikeuksia omaaville käyttäjille. Vaikka näitä vaatimuksia ei ole vielä sisällytetty Esrin VPAT-lomakkeisiin, tuotekehitystiimit työskentelevät alati kohti WCAG 2.1 -kriteeristön täyttäviä ratkaisuja. Lisätietoa löydät täältä.
Onko StoryMap-tarinakarttani saavutettava?
Sekä klassisilla StoryMap-templateilla että uudemmalla ArcGIS StoryMaps-käyttöliittymällä tehdyt tarinakartat ovat lähtökohtaisesti WCAG 2.0-ohjeistuksen mukaisia (lähde: www.esri.com/en-us/arcgis/products/arcgis-storymaps/product-road-map). ArcGIS StoryMap -tarinakarttasovelluksen kehitystyö keskittyy 2019 julkaistuun ArcGIS StoryMaps -käyttöliittymään, eikä klassisilla templateilla tehtyihin tarinakarttoihin ole enää luvassa muutoksia saavutettavuuden osalta. Suosittelemme jatkossa käyttämään ensisijaisesti ArcGIS StoryMaps-käyttöliittymää.
Onko tarinakartoille olemassa ulkopuolisen tahon tekemää saavutettavuusselvitystä?
Kyllä, sellainen on teetetty Yhdysvalloissa. Saavutettavuusselvitykset tulokset julkaistaan lokakuun 2020 aikana. Esri julkaisee tulokset verkkosivuillaan.
Miten varmistan, että omat karttasovellukseni ovat mahdollisimman saavutettavat?
Karttasovelluksen tekijä voi itse vaikuttaa sovelluksen saavutettavuuteen merkittävissä määrin. Tämä tapahtuu kiinnittämällä erityistä huomiota sovelluksen sisältöön, asetteluun, käytettäviin fontteihin ja väreihin. Uusimmat ArcGIS-alustan työkalut ovat teknologisesti kehittyneimpiä ja vastaavat parhaiten myös saavutettavuusvaatimuksiin. Siksi suosittelemme käyttäjiä valitsemaan aina uuden tuoteversion. Selainsovellusten osalta tämä tarkoittaa sitä, että ne tulee jatkossa tehdä ArcGIS Experience Builderilla. Olemassa oleviin Web App Builderilla tehtyihin sovelluksiin ei ole teknologian näkökulmasta tulossa saavutettavuuteen liittyviä parannuksia.
Mobiilipuolen saavutettavuusvaatimukset astuvat voimaan 23.6.2021. Miten Esrin tuotteiden mobiilisaavutettavuus varmistetaan?
Esrin ArcGIS-alustan ja sen eri tuotteiden saavutettavuuden kehitys- ja testaustyö on painottunut vahvasti työasemakäyttöön tarkoitettuihin ratkaisuihin, unohtamatta kuitenkaan mobiilikäyttöä. Selainsovelluksien ja -karttojen parhaan mobiilikäyttökokemuksen ja saavutettavuuden kehittymisen voi varmistaa käyttämällä ArcGIS Onlinen uutta karttaohjelmaa (Map Viewer Beta) ja sovelluksiin ArcGIS Experience Builderia. Saavutettavuuden kehittämiseen tehtävä tuotekehitys keskittyy näihin tuotteisiin ja niiden käyttämä JavaScript API -versio mahdollistaa sujuvan mobiilikäytettävyyden.
Lisätietoja ja hyödyllisiä linkkejä
Aino Helle, Consulting: aino.helle@esri.fi
- Tuotteiden saavutettavuusselosteeseen tarvittavaa lisätietoa tuotekohtaisesti (Huom! Viittaa WCAG 2.0 -versioon (6.10.2020), tiimi pyrkii julkaisemaan dokumentaation 2.1-versiolle pian) »
- Writing Accessible Story Map Content »
- Building an Accessible Product - Our Journey so Far »