Blogikirjoitus
Miten rakennetaan hyvä dashboard?
Dashboardeilla eli johdon työpöydillä on merkittävä rooli tiedon ymmärtämisessä ja välittämisessä. Niiden avulla liiketoiminnan tärkeimmät mittarit ja ennusteet ovat aina ajan tasalla ja voidaan tehdä bisneksen kannalta parhaita mahdollisia päätöksiä sekä kehittää toimintaa tehokkaasti. Näitä näkymiä varten on kerättävä ja analysoitava dataa. Tämän työlään ja hitaan vaiheen pystyt useimmissa tapauksissa automatisoimaan datan visualisointityökaluja hyödyntäen informatiivisiksi tilannekuviksi, dashboardeiksi.
Tässä sinulle 5 vinkkiä, miten pääset dashboardin suunnittelussa alkuun.
1. Aloita suunnittelu liiketoiminnan tarpeista
Yksi dashboard ei pysty antamaan vastauksia kaikkiin kysymyksiin, joten mieti ensin mihin kysymyksiin haluat saada vastauksia: mitä halutaan mitata ja seurata. Lähde liikkeelle organisaation prosesseista ja rooleista ja luo räätälöityjä näkymiä. Mittarien määrittely kannattaa tehdä kunkin käyttäjäryhmän kanssa yhdessä.
2. Yhdistä liiketoimintakriittiseen dataan referenssitietoja eri lähteistä
Selvitä, mitkä tiedot ovat oleellisia vastauksien ja oivalluksien saamiseksi. Hyvä dashboard yhdistää datat eri lähteistä ja visualisoi ne informatiivisiksi kokonaisuuksiksi. Asiakokonaisuuksien tarkasteleminen paikkatietoalustan avulla maantieteellisessä kontekstissa antaa oivan mahdollisuuden nähdä pintaa syvemmälle ja jotakin, mitä muut eivät näe.
3. Hyödynnä reaaliaikaista dataa
Reaaliaikaisen datan kerääminen mobiililla, eri antureista ja syötteistä auttaa sinua olemaan aina tilanteen tasalla. Reaaliaikaisen datan avulla pystyt ennakoimaan tehokkaammin, tekemään tarvittavat hienosäädöt tässä hetkessä ja parempia päätöksiä. Tämä edellyttää sitä, että näkymän tiedot ovat suodatettavissa, mikä taas mahdollistaa kaivautumisen entistä syvemmälle tiedossa.
4. Satsaa helppokäyttöisyyteen ja selkeyteen
Hyvä dashboard mahdollistaa oikeiden päätöksien tekemisen nopeasti. Siksi onkin erityisen tärkeää keskittyä rakentamaan selkeitä ja helposti ymmärrettäviä näkymiä. Hyödynnä loogisia väriskaaloja ja yksinkertaisia pylväs- ja viivagraafeja, mitkä kertovat yhdellä silmäyksellä milloin tarvitaan ripeitä toimia. Ja kokeile rohkeasti erilaisia karttanäkymiä! Tiedon esittäminen kartalla saattaa paljastaa datasta yllättäviä trendejä tai syy-seuraussuhteita.
5. Varmista tietojen käytettävyys
Tiedot, jotka eivät ole ymmärrettäviä ja saatavilla, ovat hyödyttömiä. On siis tärkeää käyttää sellaista ohjelmaa, mikä mahdollistaa tietojen keräämisen, hyödyntämisen ja tarkastelun ajasta ja paikasta riippumatta kaikille käyttäjille. Muista myös varmistaa dashboardin käyttäjiltä, että he ymmärtävät mitä mikäkin näkymässä tarkoittaa ja, että näkymä palvelee heidän tarpeitaan.
Dashboard-työkaluja on tarjolla pilvin pimein. Yksi tutustumisen arvoinen työkalu on ArcGIS-tuoteperheeseen kuuluva Operations Dashboard for ArcGIS. Sen avulla saat liiketoiminnasta hyvän yleiskatsauksen yhdellä silmäyksellä. Ja kun haluat analysoida ja visualisoida liiketoimintaan liittyviä tietoja, kuten esimerkiksi talous-, toimitusvarmuus-, asiakastyytyväisyys-, markkinaosuus- tai myyntitietoja, on valintasi ArcGIS Insight.
Tanja Sundström
Content Specialist
Esri Finland
Entä, jos tietäisit enemmän kuin muut? See What Others Can't
Sinua saattaisi kiinnostaa myös nämä kirjoitukset:
- Anna datan ohjata oikealle polulle – kohti dataohjattua liiketoimintaa »
- Miten teillä mitataan? »
- Paikkatiedolla ja kiertotaloudella resurssitehokasta rakentamista »
- Paikkatietoteknologia tekee muutoksen näkyväksi »
- Kilpailuetua paikkatiedosta – muuta sijaintitieto liiketoiminnalliseksi eduksi »
- Nopeaa ja läpinäkyvää tilannejohtamista »