Blogikirjoitus
Löytöretket ovat matkoja ennalta tuntemattomiin paikkoihin. Matka kohti tuntematonta on jännittävää ja täynnä mahdollisuuksia. Kun seurana on lähes 60 hengen osaava retkikunta kuten meillä, sitä odottaakin jo innolla seuraavaa seikkailua jatkoksi 15 vuotta kestäneelle matkallemme Suomessa.
Me esriläiset uskallamme hakea kovaa kasvua tuleville vuosille. Viime vuonna matkaamme liittyi mukaan ilahduttavan runsas joukko uusia asiakkaita, joiden kanssa yhdessä lähdimme etsimään uusia sovellusalueita paikkatiedon ja analytiikan hyödyntämiseen. ArcGIS-alustaamme käyttävät jatkossa myös mm. Fortum investointi- ja liiketoimintapäätösten tekemiseen ja toteuttamiseen sekä energiahankkeiden johtamiseen ja toiminnanohjaukseen, Alko liikepaikkojen suunnitteluun, joka on olennainen osa onnistuvaa asiakaskokemusta ja Metsäkeskus avoimen metsätiedon tuottamiseen kaukokartoituksen ja analytiikan (AI) avulla.
Kaupunkirintamalta esimerkkeinä meihin nojaa Vantaan kaupunki maankäytön suunnittelun digitalisoinnissa dmCity-ratkaisulla ja Porin kaupunki asukasvuorovaikutuksessa ArcGIS Hubin avulla. Aineisto-tarjoamamme tuo mm. Liikenneviraston liiketietopalvelun taustalle TomTom-reaaliaikaiset liikennetiedot. On hienoa todeta, että pitkäaikaiset asiakkaat kuten Puolustusvoimat, ovat pysyneet matkassamme mukana ja asiakastyytyväisyytemme on korkealla tasolla – ja nousussa.
Tavoitellun liikevaihdon kasvun, korkean asiakastyytyväisyyden ja vahvan markkinajohtajuuden saavutamme ja ylläpidämme vahvistamalla omaa osaamistamme, kuuntelemalla asiakkaitamme ja nostamalla heidät ykkössijalle sekä toimimalla yhdessä huippupartnereiden kanssa.
Kaiken tämän teemme yhteiseen arvopohjaamme nojaten; luovuus, rohkeus, sitoutuminen, uteliaisuus ja yhteistyö, kuten jo muinaiset eurooppalaiset löytöretkeilijätkin tekivät. Kompassina meillä toimii ArcGIS-paikkatietojärjestelmä, joka mahdollistaa lukemattomat kaupalliset ja yhteiskunnalliset sovellusmahdollisuudet.
Toisin kuin muinaiset eurooppalaiset löytöretkeilijät, jotka osittain jopa hävittivät osan mantereiden alkuperäisistä kulttuureista ja tuhosivat luontoa, me taivallamme tätä matkaa ideologiaamme, luontoa ja elämää kunnioittaen. Olemme sitoutuneet maailmanlaajuisten kestävän kehityksen tavoitteiden saavuttamiseen. Haluamme toimia suunnannäyttäjänä ja tukea myös muita toimijoita tekemään vastuullista työtä paikkatiedon avulla.
Vastuullinen toiminta on osa meidän dna:ta. Yrityksen keskeisenä ideologiana oli ja on edelleen tukea ympäristönsuojelua ja kestävää kehitystä. 28 % Esri Incin tuloista eli vuosittain n. 300 M€ ohjataan tuotekehitykseen tavoitteena luoda jatkuvasti uusia sekä kehittyviä ratkaisuja paremman huomisen puolesta. Suomessa edistämme tätä filosofiaa mm. HELCOMin kanssa Itämeren suojelemiseksi.
Näiden asiantuntijoiden ja asiakkaidemme kanssa on mahtavaa suunnata kohti uusi löytöretkiä ja kohti tätä uutta alkanutta vuotta.

Laura Valojärvi
Toimitusjohtaja
Esri Finland