Kuinka parantaa liikkuvan työn laatua?
Työn laatu saattaa olla hieman häilyvä ja vaikeasti havainnoitava asia. Myös sen mittaaminen ja vertailu voi asettaa omat haasteensa. Jotta työn laatua voitaisiin parantaa, on ensin oltava selvillä siitä mitä halutaan mitata ja mistä saadaan data, mitä laatu oikeastaan tarkoittaa ja kuinka siihen voidaan vaikuttaa.
Työn laatua voidaan parantaa keskittymällä suorituskyvyn seurantaan, laatuvaatimusten asettamiseen sekä koulutukseen ja valmennukseen.
Tehokas suorituskyvyn seuranta
Suorituskyvyn parantaminen alkaa työtehtävien seurannasta. Erilaiset GPS- ja IoT-ratkaisut mahdollistavat työvoiman ja kaluston luotettavan seurannan reaaliaikaisesti.
Sovelluksien avulla työntekijät ovat jatkuvasti yhteyden päässä, mikä mahdollistaa myös työtehtävien ajantasaisen seurannan.
Tietoa voi saada mm. siitä, miten kauan mikäkin tehtävä vei aikaa, montako tehtävää tuli päivän aikana suoritettua sekä paljonko tuli kilometrejä ja kauan tauot kestivät.
Laatuvaatimusten asettaminen
Datan pohjalta voidaan tehdä johtopäätöksiä siitä, kuinka hyvin tavoitteisiin päästiin ja täytyykö tavoitteita mahdollisesti muuttaa suuntaan tai toiseen.
Palvelun laatuvaatimukset voivat olla kvantitatiivisia (määrä/numerot) esim. kuinka montaa asiakasta tuli päivän aikana palveltua tai kvalitatiivisia (laadullisia), kuten asiakastyytyväisyyteen liittyvät mittarit.
Seuraa, kouluta, paranna
Liikkuvan työn seurannasta saadun tiedon perusteella pystytään havaitsemaan mahdolliset kehityskohteet tehokkuuden parantamiseksi. Näihin voidaan reagoida koulutuksilla, tuella ja kehittämällä johtamiskäytäntöjä.
Tehokkuuden parantaminen saattaa vaatia yksilötasoista valmennusta tai prosessien hienosäätöä.
Läpinäkyvän seurannan avulla työntekijöitä voidaan arvioida tasapuolisesti. Työntekijät myös tietävät paremmin, mitä heiltä odotetaan ja johdolla on oikea informaatio päätöksenteon tueksi.
Teemu Vilander
Esri Finland