Blogikirjoitus
Kilpailuetua paikkatiedosta – muuta sijaintitieto liiketoiminnalliseksi eduksi
Vastuullinen menestyminen nopeasti muuttuvassa markkina- ja kilpailutilanteessa pakottaa liiketoimintajohtajat etsimään uusia innovatiivisia työkaluja. Johtajan ei välttämättä ole tarkoitus itse löytää ja käyttää näitä uusi ratkaisuja, mutta päättäjänä hänellä on oltava kyky nähdä potentiaalisten työkalujen tuomat hyödyt ja mahdollisuudet.
Hyvin tehty strategia on yksi johtajan tärkeimmistä työkaluista
Forresterin pääanalyytikko James McCormick nostaa johtajan yhdeksi tärkeimmistä työkaluista tietoon pohjautuvan strategian. Strategian toteuttamiseen tarvitaan sitoutuneet ja pätevät osaajat, mutta myös dataa ja analytiikkateknologiaa sekä syvällistä ymmärrystä liiketoiminnasta, asiakkaista että prosesseista. Avain ja yhdistävä tekijä tähän löytyy älykkäästä paikkatiedosta.
”Business leaders need to embrace insights at scale. We need to have data and analytics technologies that deliver strategic value, not just the typical ROI kind of value. And that value needs to differentiate us. So we need to understand our businesses, our customer, our processes in such a way that it delivers this differentiation.”
James McCormick, Forrester

Mitä hyötyä paikkatiedosta on?
Rikastamalla yrityksen omaa dataa sijaintitiedon sisältämällä muulla datalla ja analysoimalla näitä yhdessä maantieteellisessä kontekstissa, esimerkiksi myyntapahtumien sijainteja, online-ostamiseen liittyvää käyttäytymistä tai toimitusketjuun vaikuttavia säännöksiä, saadaan näkyviin asioita ja ilmiöitä, joita ilman tiedon yhdistelyä ei pystyttäisi näkemään. Paikkatieto tuo selkeyttä paikallisiin, kansallisiin ja maailmanlaajuisiin trendeihin. Kaiken tämän älykkyyden takana oleva moottori on paikkatietojärjestelmä (Geographic Information System GIS), joka analysoi ja järjestää tiedot informatiivisiksi kartoiksi, mittaristoiksi ja tilanneraporteiksi.
Paikkatietojärjestelmän visuaaliset karttaratkaisut ja räätälöitävät dashboard-näkymät antavat reaaliaikaisen tilannekuvan kehityssuunnista ja olosuhteista, jotka ovat tärkeitä nykyisen liiketoiminnan parantamisessa ja pitkän aikavälin strategioiden suunnittelussa. Sen dashboardit ja analyysit antavat kattavan kokonaiskuvan eri toimialojen organisaatioille sekä koordinaatit, jotka ohjaavat kohti menestyspolkua.
Paikkatietojärjestelmän avulla voidaan mm. nähdä:
- trendit ja riskit eri puolilla maailmaa, tilannetietoa nykyisistä ja mahdollisista markkinoista
- riskit ja mahdollisuudet, jotka liittyvät poliittisten, kulttuuristen tai taloudellisten mallien muutoksiin
- markkinaindikaattorit, mukaan lukien vaihtelut rahajärjestelmissä alueellisissa tai paikallisissa talouksissa, osakemarkkinoilla ja korkotasoilla eri puolilla maailmaa
- sosiaalisen median trendit, jotka paljastavat kuluttajien huolet taloudesta, liiketoiminnasta tai yhteiskunnasta.
- uusasiakashankinta ja siihen liittyvä alueellinen asiakaspotentiaalin kartoittaminen,
- myynnin kehittymisen seuranta ja alueellinen arviointi,
- palvelu- ja jälleenmyyjäverkoston analysointi ja optimointi,
- omaisuuserien sijaintikartoitus ja –hallinta,
- huolto- ja muun kenttätoiminnan optimointi,
- prosessien automatisointi,
- liiketoimintadatan analysointi,
- sijaintiin liittyvä ominaisuustietojen hallinta ja
- uuden liiketoiminnan innovointi.
”Johtajan tärkein ominaisuus on rohkeus tehdä päätöksiä” — Gustaf Hägglund
Ripaus rohkeutta, aimo annos luotettavaa ja reaaliaikaista tietoa ja päätökset syntyvät kuin itsestään. Tätä tietoa sinulle tarjoaa Esrin paikkatietoalusta ArcGIS. Ota yhteyttä ja näytämme sinulle, miten se toimii.
Tanja Sundström
Esri Finland
Content Specialist
Sinua saattaisi kiinnostaa myös nämä kirjoitukset: