Blogikirjoitus
Kilpailuetua paikkatiedosta – muuta sijaintitieto liiketoiminnalliseksi eduksi
Vastuullinen menestyminen nopeasti muuttuvassa markkina- ja kilpailutilanteessa pakottaa liiketoimintajohtajat etsimään uusia innovatiivisia työkaluja. Johtajan ei välttämättä ole tarkoitus itse löytää ja käyttää näitä uusi ratkaisuja, mutta päättäjänä hänellä on oltava kyky nähdä potentiaalisten työkalujen tuomat hyödyt ja mahdollisuudet.
Hyvin tehty strategia on yksi johtajan tärkeimmistä työkaluista
Forresterin pääanalyytikko James McCormick nostaa johtajan yhdeksi tärkeimmistä työkaluista tietoon pohjautuvan strategian. Strategian toteuttamiseen tarvitaan sitoutuneet ja pätevät osaajat, mutta myös dataa ja analytiikkateknologiaa sekä syvällistä ymmärrystä liiketoiminnasta, asiakkaista että prosesseista. Avain ja yhdistävä tekijä tähän löytyy älykkäästä paikkatiedosta.
”Business leaders need to embrace insights at scale. We need to have data and analytics technologies that deliver strategic value, not just the typical ROI kind of value. And that value needs to differentiate us. So we need to understand our businesses, our customer, our processes in such a way that it delivers this differentiation.”
James McCormick, Forrester

Mitä hyötyä paikkatiedosta on?
Rikastamalla yrityksen omaa dataa sijaintitiedon sisältämällä muulla datalla ja analysoimalla näitä yhdessä maantieteellisessä kontekstissa, esimerkiksi myyntapahtumien sijainteja, online-ostamiseen liittyvää käyttäytymistä tai toimitusketjuun vaikuttavia säännöksiä, saadaan näkyviin asioita ja ilmiöitä, joita ilman tiedon yhdistelyä ei pystyttäisi näkemään. Paikkatieto tuo selkeyttä paikallisiin, kansallisiin ja maailmanlaajuisiin trendeihin. Kaiken tämän älykkyyden takana oleva moottori on paikkatietojärjestelmä (Geographic Information System GIS), joka analysoi ja järjestää tiedot informatiivisiksi kartoiksi, mittaristoiksi ja tilanneraporteiksi.
Paikkatietojärjestelmän visuaaliset karttaratkaisut ja räätälöitävät dashboard-näkymät antavat reaaliaikaisen tilannekuvan kehityssuunnista ja olosuhteista, jotka ovat tärkeitä nykyisen liiketoiminnan parantamisessa ja pitkän aikavälin strategioiden suunnittelussa. Sen dashboardit ja analyysit antavat kattavan kokonaiskuvan eri toimialojen organisaatioille sekä koordinaatit, jotka ohjaavat kohti menestyspolkua.
Paikkatietojärjestelmän avulla voidaan mm. nähdä:
- trendit ja riskit eri puolilla maailmaa, tilannetietoa nykyisistä ja mahdollisista markkinoista
- riskit ja mahdollisuudet, jotka liittyvät poliittisten, kulttuuristen tai taloudellisten mallien muutoksiin
- markkinaindikaattorit, mukaan lukien vaihtelut rahajärjestelmissä alueellisissa tai paikallisissa talouksissa, osakemarkkinoilla ja korkotasoilla eri puolilla maailmaa
- sosiaalisen median trendit, jotka paljastavat kuluttajien huolet taloudesta, liiketoiminnasta tai yhteiskunnasta.
- uusasiakashankinta ja siihen liittyvä alueellinen asiakaspotentiaalin kartoittaminen → Tarkastelemalla asiakkaiden käyttäytymistä, demografia- ja tulotietoja opit tunnistamaan asiakkaiden mieltymyksiä sekä tarpeita, esimerkiksi ruohonleikkureita kannattaa mainostaa alueella, jossa on oma, rivi ja pari taloja. Ymmärtämällä kohderyhmien tarpeet pystyt hahmottamaan potentiaalisimmat kohdemarkkinat ja houkuttelemaan oikeat asiakkaat palveluidesi tai tuotteidesi pariin ja tekemään parhaat sijoitus- ja markkinasuunnittelupäätökset.
- myynnin kehittymisen seuranta ja alueellinen arviointi → Analyysit ja informatiiviset karttanäkymät mahdollistavat myynnin reaaliaikaisen seurannan ja kannattavien kohteiden valinnan toimitusketjun, kilpailu- ja väestötietojen perusteella. Älykkäät karttanakymät pompauttavat huomiota tarvitsevat ja kiinnostavat kohteet esille, jotta voit tehdä oikeita päätöksiä oikea-aikaisesti.
- palvelu- ja jälleenmyyjäverkoston analysointi ja optimointi → Ennusta paikkatietoa hyödyntäen potentiaalisten sijaintien ja -verkostojen tuotot, ja tee parhaat sijoitus- ja markkinasuunnittelu päätökset. On hyvin todennäköistä, että uusi liike jonka sijainti täyttää samat kriteerit kuin menestyvin liikkeesi, menestyy myös.
- omaisuuserien sijaintikartoitus ja –hallinta → Käytä karttanäkymiä ja visualisointeja seurataksesi omaisuuden tilaa ja suorituskykyä reaaliajassa koko sen elinkaaren ajan − vähennät virheitä, säästät aikaa ja luontoa, kun teet tietoon pohjautuvia päätöksiä.
- huolto- ja muun kenttätoiminnan optimointi → Karttojen ja dashboardien avulla näet projektien, kiinteistöjen ja henkilöstön reaaliaikaisen statuksen ja sijainnin. Säästät rahaa ja aikaa pitämällä tiedot ajan tasalla kentältä toimistolle, poistamalla päällekkäiset ponnistelut sekä hukkaresurssit.
- prosessien automatisointi → Kun otat paikkatiedon käyttöön, voit samalla virtaviivaistaa prosessit ja lisätä automaatiot osaksi arjen kulkuja. Automatisoimalla toistuvat tiedonkeruuprosessit varmistat, että käytettävissäsi on aina viimeisin tieto, minimoit virheet ja poistat turhat työvaiheet.
- liiketoimintadatan analysointi → Paikkatieto on avain tarkkojen markkina-analyysien ja strategisten liiketoimintapäätösten tekemiseen. Sen avulla voit tehdä erilaisia väestö- ja asiakasanalyysejä, valita parhaat sijainnit toimitiloille, löytää uusia mahdollisuuksia vähittäiskaupalle ja tunnistaa tuotteiden sekä palveluiden markkinapotentiaalit.
- sijaintiin liittyvien omaisuustietojen hallinta → Tehosta arjen toimintaa paikkatiedolla aina tarkastuksista, ylläpitoon ja investointisuunnitteluun. Informatiiviset tilannekuvat varmistavat sen, että hallinnoit tehokkaasti sekä kiinteän että liikkuvan omaisuuden kustannuksia ja resursseja, esimerkiksi tilaamalla korjaukset oikeaan paikkaan oikea-aikaisesti ja tarjoamalla tehokkaimman reitin korjauskohteen saavuttamiseksi. Samalla minimoit riskejä, kun tulevien kulujen ja ongelmien ennustettavuus paranee, kun kaikki osaset ovat kartalla.
- uuden liiketoiminnan innovointi → Tunnista edistyneen analytiikan avulla käyttämättömät myyntimahdollisuudet ja uudet liiketoimintamahdollisuudet. Paikkatieto tarjoaa uudenlaisen mahdollisuuden analysoida dataa ja asiakastietojen tehokkaan visualisoinnin. Keräämääsi dataa tutkimalla voit löytää yllättäviä yhteyksiä, jotka tarjoavat liiketoiminnallesi ylivoimaisen kilpailuedun. Esimerkiksi asiakkaan viihdekulutustottumuksia tutkimalla voidaan löytää aivan uusi tuotekategoria, josta asiakkaat ovat kiinnostuneita.
”Johtajan tärkein ominaisuus on rohkeus tehdä päätöksiä” — Gustaf Hägglund
Ripaus rohkeutta, aimo annos luotettavaa ja reaaliaikaista tietoa ja päätökset syntyvät kuin itsestään. Tätä tietoa sinulle tarjoaa Esrin paikkatietoalusta ArcGIS. Ota yhteyttä ja näytämme sinulle, miten se toimii.
Tanja Sundström
Esri Finland
Content Specialist
Sinua saattaisi kiinnostaa myös nämä kirjoitukset: