Atlantin yli soutavan Jari Saarion matkaa seurataan Esri Finlandin toteuttamalla karttapalvelulla

Kuva: Jari Saario soutamassa Atlantin yli, lähde Jari Saarion Instagram-tili

Kuva Jari Saariosta soutamassa Atlantin yli, lähde Jari Saarion Instagram

Julkaistu 18.8.2023

Palomies Jari Saario souti keväällä 2023 noin 5 350 km matkan Gran Canarialta Atlantin yli Karibianmerellä sijaitsevalle saarelle, Antigualle. Paluumatkalle hän lähti 22.6. Kanadan Newfoundlandista St. John’sin kaupungista. Jari arvioi paluumatkan kohti Helsinkiä vievän aikaa noin 120 päivää.

Yksinsoutu on Jari Saarion intohimo. Saario on noussut median kautta monen suomalaisen tietoisuuteen hänen Kööpenhamina–Helsinki-soudustaan ja Helsinki–Tallinna-soututempauksistaan. Tänä vuonna vuoronsa sai luokkaansa isompi tempaus. 23. tammikuuta 2023 Jari lähti Gran Canarialta soutamaan yli Atlantin. Yli 5 000 kilometrin matka taittui käsivoimin Rannoch R10 -yksinsoutuveneellä. Noin kahden kuukauden soutu-urakan jälkeen hän saapui Antigualle 28. maaliskuuta. Paluumatka on olosuhteitten takia rankempi. 5,7 metriä pitkä, 1,4 metriä leveä ja 275 kiloinen vene on herkkä tuulten ja virtausten vaikutuksille, myrskystä puhumattakaan.

Tykkään haastaa itseäni. Pohdin, että mikä on oman kokoinen haaste. Päätin, että teen jotain, mikä olisi jotakin lähes ennen näkemättömän suurta." Näin Jari Saario kuvaili meille motiiviaan The Atlantic Row Tour - Atlantin yli ja takaisin soudulleen.

Jari on erittäin kiitollinen siitä, miten moni on seurannut ensin hänen menomatkaansa yli Atlantin ja nyt paluumatkaa. Hänen matkansa on muodostunut äärimmäisen rankkaa soutu-urakkaa suuremmaksi. Se on inspiroinut ihmisiä haastamaan itseään kukin sopivimmalla tavalla. Meidän unelmamme Esrillä on rakentaa parempaa maailmaa teknologiaa ja tiedettä hyödyntäen. Olemme mukana tukemassa Jaria hänen unelmansa toteuttamisessa. Teimme yhteistyössä hänen kanssaan erilaisia palveluita ja visuaalisia näkymiä hänen paluumatkansa seurantaan.

Katso karttanäkymästä missä Jari soutaa nyt

backup notebook

Jarin matkan eteneminen päivittyy ArcGIS Experience Builder -sovelluksella toteutetun tilannekuvanäkymän kartalle noin 4 tunnin välein. Sijaintitieto välittyy meille Esri Finlandille Jarin  Garmin inReach® -satelliittiviestintälaitteelta.

Sovelluksessa esitetyt meriveden pinnan lämpötila ja virtauksen voimakkuus tiedot tulevat Esrin Living Atlas of The World -palvelusta, jonne ne tuottavat HYCOM Consortium. (Mikäli Jarin veneessä olisi olosuhdetietojen keräämiseen sopivat laitteistot, olisimme voineet hyödyntää niitä.) Karttasovellukseen aineisto poimitaan aina siitä sijainnista, jonne Jarin viimeisin sijainti on päivittynyt. Sovelluksemme hakee automaattisesti tietoa Jarin sijainnista 15 min välein, mutta Jarin Garmin inReach® -satelliittiviestintälaite lähettää tietoja hitaammalla syklillä

Jari Saarion sosiaalisen median tilejä hallinnoi Emmi Pärni. Tileillä on tilannekuvia matkan etenemisestä ja linkki palveluun, joka on toteutettu ArcGIS Experience Builder -sovelluksella.

Tiesitkö, että

  • Jari on merellä täysin yksin. Hänellä on mukanaan satelliittipuhelin, jolla hän saa välitettyä tietoa itsestään ja etenemisestään.
  • Jari on valmistellut matkaa jo vuosia. Valmisteluihin on uponnut paljon sekä aikaa että rahaa. Pelkästään vene on maksanut 100 000 euroa (Jarin paluumatkalle kaivataan vielä lisää sponsoreita. Lähde mukaan tukemaan Jarin matkaa atlanticrowtour.com!).
  • Veneessä on valmiina navigointi- ja vedentekolaitteet.
  • Sähköä tuotetaan aurinkopaneeleilla, jotka on sijoitettu veneen pinnalle etu- ja takaosiin.
  • Ahdas makuutila on suojassa keulassa.
  • Veneen hytti on kooltaan noin 3 m2. Siellä ei mahdu kunnolla kääntymään eikä istumaan suorassa.
  • Kovan aallokon keskellä on vaikeaa syödä ja lähes mahdotonta nukkua.
  • Säilytystilaa on erittäin niukasti.
  • Ihanteellinen päivärytmi olisi 14 tuntia soutua, 6 tuntia lepoa ja 4 tuntia huoltoa, mutta jo menomatkalla soutujaksot olivat huomattavasti pidempiä.
  • Pohjoisen paluureitin sääolosuhteet ovat huomattavasti riskialttiimmat hyytävien vesien ja mahdollisten myrskyjen vuoksi.
  • Vene on mennyt paluumatkalla ympäri ja voi tehdä sen vielä monta kertaa. Vene ei käänny itsestään takaisin, joten Jari joutuu hyppimään seinillä, jotta saa veneen käännettyä.
  • Vene alkaa nopeasti vuotamaan ollessaan ylösalaisin, joten se pitää saada äkkiä käännettyä oikein päin.

Seuraa ja tue Jarin matkaa


Haluatko kuulla lisää helposti ja nopeasti käyttöönotettavista ratkaisuistamme? Jätä yhteystietosi alle ja otamme sinuun yhteyttä.