4 tapaa parantaa kilpailuetua kenttätyön hallinnassa
Alati digitalisoituva yhteiskunta muuttaa ihmisten ja yritysten toimintatapoja. Tämä vaikuttaa myös tapaan, jolla kentällä tehtäviä töitä tehdään, hallinnoidaan ja koordinoidaan. Suuret teknologiset murrokset ovat aina asettaneet omat haasteensa yritysten toimintaympäristöön, mutta tarjonneet myös suuria mahdollisuuksia niille, jotka ovat olleet tarpeeksi nopeita ja osanneet hyödyntää muuttuvaa toimintaympäristöä.
Saksassa viime vuonna julkaistun raportin mukaan kentällä tehtävien työtehtävien kysyntä tulee kasvamaan noin 7 prosentin vuosivauhtia. Tällä sektorilla toimivat pienet ja keskisuuret yritykset kasvoivat edelliseen vuoteen verrattuna lähes 12 prosenttia, tarkoittaen sitä, että pk-yritykset onnistuivat viemään markkinaosuutta suuremmilta yrityksiltä.
Raportin mukaan kentällä tapahtuvaa työtä perusteellisesti muuttavia trendejä ovat:
Automaatio – Noin 70 % alan yrityksistä aikoo investoida automaatioon tulevien vuosien aikana.
Mobiilit ratkaisut - Mobiilien ratkaisujen lisääntyminen helpottaa suoraa kommunikointia toimiston ja kentän välillä.
Pilviteknologia – Joustavat pilviteknologiaan pohjautuvat ratkaisut kasvattavat suosiotaan.
Asiakaskeskeisyys – Brändit erottuvat yhä enemmän asiakaskokemuksellaan.
Koulutus ja tekniikat – Yritykset kouluttavat henkilökuntaansa sekä omaksuvat uusia johtamistapoja yhä enemmän.
Miten kenttätyön hallinnan sektorilla toimivat pk-yritykset voisivat edelleen lisätä kilpailukykyään ja olla alan edelläkävijöitä? Tässä 4 tapaa, joilla se onnistuu:
Digitaalinen käyttöliittymä
- Digitaalisen käyttöliittymän avulla tehtävien suunnittelu, aikataulutus ja yleinen hallinnointi helpottuvat. Yritysten on helpompi reagoida erityyppisten asiakkaiden suunniteltuihin ja suunnittelemattomiin palvelupyyntöihin sekä priorisoida tehtäviä. Operaatioiden monitorointi karttanäkymien avulla auttaa myös tilannekuvan hahmottamisessa. Mobiiliratkaisujen avulla informaation pystyy helposti jakamaan toimistolta kentällä oleville työntekijöille.
Tapauskohtaiset virheraportit
- Tapauskohtaiset virheraportit lisäävät toiminnan läpinäkyvyyttä asiakkaalle. Virheraporttien avulla asiakas saa selkeän kuvan siitä mitä on tapahtunut, mitkä tulevat toimenpiteet ovat, kuuluuko esim. korjaus tai huolto takuuseen, mikä on mahdollinen kustannus ja odotusaika asiakkaalle.
Palveluiden aikataulutus
- Kenttätyön palvelutapaukset voivat olla suunniteltuja tai suunnittelemattomia ja ne voivat kuulua palvelusopimukseen tai olla sopimuksen ulkopuolella. Erityyppisten tapausten aikataulutus, priorisointi ja suunnittelu saattavat muodostaa monimutkaisen kokonaisuuden, jonka optimoinnin hallitseminen säästää aikaa ja resursseja. Myös asiakastyytyväisyys lisääntyy kun akuuteimmat tehtävät pystytään hoitamaan mahdollisimman nopeasti.
Digitaalinen seuranta
- Työntekijöiden reaaliaikaisen sijainnin ja statuksen seuranta on tärkeä osa operaatioiden hallintaa. Digitaalisen seurannan avulla muutoksiin pystytään reagoimaan nopeammin sekä asiakkaille informoimaan tarkka aikataulu. Digitaalinen seuranta ja siitä muodostuvan data avulla voidaan jatkossa tehdä tietoon pohjautuvia päätöksiä.
Teemu Vilander
Esri Finland